Tein itse, enkä säästänyt.

Moni yrittäjä elää erikoisessa harhassa jossa oma työ ei maksa mitään ja seikkailut oman ydinosaamisen ulkopuolella oikeutetaan “säästöillä” jotka eivät kuitenkaan koskaan realisoidu todellisuudeksi.

Esimerkiksi, minä olen nörtti. Teen hyvin kotisivuja, hakukonemainontaa ja monen montaa muuta asiaa, joista tietysti kaikki Alension sivuihin tutustuneet ovat paremmin kuin hyvin tietoisia.

R ei tarkoita Racing

Sen sijaan esimerkiksi autoista en tiedä yhtään mitään. Sen kyllä että vaihdekepin R ei tarkoita Racing, eikä diesel -koneeseen kannata laittaa ysivitosta. Siksipä aina autoon liittyvissä pulmissa ja kysymyksissä paitsi käännyn sen alan ammattilaisten puoleen, myös luotan heidän ammattitaitoonsa. Tietenkin voisin katsoa Youtubesta kuinka esimerkiksi pakoputki vaihdetaan, voisin selata pari tuntia Motonetin sivuilta sopivaa osaa, ostaa väärän ja sovitella sitä paikalleen pari tuntia. Palauttaa sen, ostaa sopivan myyjän neuvojen avulla ja sitten laittaa putken kohdalleen. Unohtaen ehkä tiivistemassan joka liitokseen olisi pitänyt tajuta laittaa ja niin edelleen.

Projektiin, johon ammattilaiselta olisi mennyt ehkä tunti tai pari, käyttäisin helposti itse illan, yön ja vähintäänkin päivän. Ja mahdollisesti lopputuloksena olisi pakokaasunhajuinen auto ja erikoinen räminä.

Tietysti autolla pystyisi ajamaan, mutta se ei räminästään johtuen olisi hirvittävän uskottava kulkupeli vaikka päitä kaupungilla kääntäisikin. Saattaisipa omaa päätäkin kummasti särkeä kun tuli poltettua sekä rahaa että aivosoluja arpomisen ja vuotavien pakokaasujen vuoksi.

Mutta kun mie ite

Erityisesti kotisivujen osalta olen huomannut että moni valitsee joko halvimman vaihtoehdon mitä löytävät tai päättävät tehdä itse jollakin kotisivukoneella tai periaatteella “ei kai se WordPress mitenkään vaikea ole, senkun lataa vaan, laittaa jonkin teeman ja se on siinä”.

Vaikka aivan samalla tavalla kuin auton korjauksessa, kännykän haljenneen näytön vaihtamisessa tai missä tahansa toiminnassa missä en itse ole aidosti hyvä, säästän aivan väärässä paikassa. Saavuttaen lopputuloksen johon on vaikea olla tyytyväinen. Pahimmassa tapauksessa vain hukkaan aikaani ja rahaani päätyen loppujen lopuksi viemään autoni, kännykkäni tai minkä tahansa ammattilaiselle.

Kyllähän kaiken voi tehdä yrittäjä itse, mutta kannattaako?

Tosiasiahan kyllä on että kotisivujen tekeminen on periaatteeltaan todella suoraviivaista.

Tuonhan voi tehdä itse tai sen voi antaa serkunpojan tehtäväksi parin kokispullon hintaan.

MUTTA

Lopputuloksena todennäköisimmin sivusto ei välttämättä

  • Näytä hyvältä
  • Vakuuta asiakastasi ammattimaisuudestasi
  • Anna ajankohtaista kuvaa yrityksestäsi
  • Erotu kilpailijoistasi edukseen
  • Ole tarpeeksi nopea noustakseen Googlen hauissa kärkipäähän
    • Tai edes pitääkseen asiakasta sivustollasi
  • Hyödynnä tilastointia, joten et yhtään tiedä käykö sivustolla ketään ja jos käy
    • mistä käyvät
    • mitä hakusanoja käyttäen
    • vaikuttiko se eilinen Facebook -postaus, Googlen mainonta tai lehtimainos, pidetty koulutus tai muu positiivisesti/negatiivisesti kävijämääriin
    • missä sisällössä viipyen
    • ja minkä täysin ohittaen
  • Täytä rakenteensa ja sisältönsä kannalta niitä sääntöjä joilla sen hakukonenäkyvyys olisi parhaimmillaan – ja sivustosi siten näkyvämpi ja potentiaaliset asiakkaasi paremmin tavoittava
  • Ole mainonnan kannalta hyvin organisoitu ja jäsennelty
  • Toimi kaikilla laitteilla 5K -monitoreista älypuhelinten ruutuihin ja kaikella siltä väliltä
  • Hyödynnä järkeviä lisäosia ja ominaisuuksia

Listaa olisi helppo jatkaa, erityisesti jos haluat jotain “pelkistä kotisivuista” poikkeavaa. Kuten ajanvarausmahdollisuutta, töitäsi esitteleviä gallerioita, asiakaspalvelutsättejä tai vastaavia tuikihyödyllisiä ominaisuuksia.

Lähtökuopista metsään

Itseasiassa jo sivuston rakentamisen ensimmäisessä askeleessa, palveluntarjoajan valinnassa, on monia mahdollisuuksia mennä metsään. On palveluntarjoajia jotka rajoittavat mitä ominaisuuksia sivustollesi voi laittaa. Palveluntarjoajia joiden palvelut eivät ole luotettavia. Näennäisen edullisia palveluntarjoajia, joilla esimerkiksi SSL-salaus kustantaa suhteettoman paljon ja niin edelleen.

Vielä kannattaa tiedostaa että nykyään asiakkaat ovat erittäin vaativia verkkosivustojen suhteen. Keskimääräinen verkkosivuilla vietetty aika on nimittäin 10-20 sekuntia. Mikäli tuossa ajassa et saa asiakkaan mielenkiintoa heräämään tai – mikä pahempaa – sivustosi ei ole edes auennut siinä ajassa, asiakas ei helpolla surffaa takaisin luoksesi.

Osta heti hyvä, sillä säästät

Esimerkkihän on vasta kotisivuista. Internetmainonta, sosiaalinen media, logot, toimiston työkoneiden päivittäminen, tietoturva ja monet muut nykyaikaisen yrityksen digitaalisen puolen ratkaisut toimivat samoilla periaatteilla. Miksi siis et tarjoilisi yrityksestäsi asiakkaillesi parasta mahdollista ulkoasua. Toimivimpia sivuja. Parhainta mainontaa. Itsellesi ja työntekijöillesi oikeasti toimivimpia tietoturvallisia toimintatapoja valheellisen turvallisuuden tunteen sijaan. Aidosti tehokkaita ja tehtävään sopivia työlaitteita ja sovelluksia.

Joten sen sijaan että käyttäisit arvokasta työaikaasi etsimiseen, tutkimiseen, testaamiseen, harjoittelemiseen ja ei-tyydyttävään lopputulokseen tyytymiseen, valitse ammattilainen joka tietää mitkä ratkaisut ovat sinun yrityksesi parhaaksi.

Ammattilainen joka tekee valinnat kokemuksella ja ammattitaidolla.

Jotta sinä voit keskittyä siihen missä sinä olet parhaimmillasi.

1 kommentti

Kommentointi on suljettu, mutta paluuviitteet ja päivitysilmoitukset ovat avoinna.